Wednesday, February 25, 2009

Patut ke?

Hari ni saya ke klinik untuk check up bulanan Syameel. Tak sangka pulak terjadi satu kejadian yang tak diingini....

Kalau tiba-tiba berat anak tak naik, boleh ker nurse tanya soalan macam ni " Ibu dia tak bagi makan anak ke?" dengan nada yang tidak menyenangkan corong telinga nih....

Sebelum tuh....sampai klinik lebih kurang jam 8 lebih...almost 9 la....sampai turn kaunter pendaftaran jam 9.59 pagi...sejam dah tunggu....pastu tunggu giliran masuk bilik utk jumpa nurse jek pun.... sampai kul 12 tengah hari tak panggil2....HANGIN TAK???

Dah nak balik dah ni, keraskan hati gak alang2 dah datang....pergi kaunter pendaftaran, tanya..kenapa lambat? org tak ler ramai benor...boleh tukar bilik ke ...apa ker...janji cepat sket....
Dapat jugak ler tukar bilik, terus pergi kat bilik tuh sebab bilik tu mcm ceruk sket....ada ler sorg nurse ni tanya,
" ada apa kak? "
"tunggu bilik ni la...."
"ooo...kat sini bukan panggil2 nama....kena tunggu nombor kat ruang menunggu tuh..." dengan nada yang tak sedap di dengar....saya sabar lagi.... dan tunggu sekejap dipanggil masuk....

Masuk bilik, duduk, bagi kad....si nurse nih muka macam t***, cakap lebih kurang, suh bukak baju n timbang anak....ok, sabar lagi.... lepas timbang.....
"Ibu tak bagi makan anak ke?" dengan nada yang tidak menyenangkan corong telinga nih....
Masa ni, saya dah menggeletar dah...diam lagik...siap pakaikan baju Syameel, saya terus jawab...
"aah, saya tak bagi makan, saya bagi makan pasir je..."
"kenapa cakap mcm ni pulak?" soalan bodoh nurse tuh...
"awak takde cara lain ker nak tanya orang, dah ler kena tunggu 3 jam kat luar tuh, letih tau tak..." saya dah start dah.....
"tanya lah mcm mana corak pemakanan anak akak ke....anak makan apa ke..." saya sambung lagi......
Pastu dia start membebel2.....saya diam jek malas nak terus jawab...kang dapat penampar pulak karang...sape nak jawab kan....Lepas tulis-tulis kat dalam kad tuh, dia tercari2 kalendar nak bg tarikh next appt.
"Tak payah cari tarikh, i won't come again....so, u all tak ler penat kan...dah kurang satu patient"
Ehhhh....dia membebel lagik cakap orang ramai la...mcm ni la, macm tu la....sedar tak diorang tuh penat2 pun buat keje diorang yang kiter nih menunggu dengan penatnya...satu hapa keje pun tak siap.....
Saya keluar tak lepas pintu lagi, si nurse ni memekik
" i tulis ni ada ibu marah sebab menunggu lama"
"aah..tulis ler apa pun...dah ler penat, lembab..." hahahaha saya jawab dan terus belah....Puas hati saya....lepas nih, putus sedara ler nak gi klinik tu lagi.

Untill now saya masih rasa bengang lagi..kenapa macam tu ek? saya ni kakitangan g**m*n gak...ada tak cara lain yang boleh mengurangkan masa menunggu semasa di klinik???????????????
Saya pasti mungkin tempat lain pun menghadapi masalah yang sama...walaupun di klinik swasta sekalipun.....tapi klinik swasta boleh dtg weekend dan tak ganggu masa keje kite kan....ntah la....benda-benda mcm ni subjektif, mungkin saya kata mcm ni, orang lain berpendapat lain pulak kan...

Emosi i terganggu sangat...ubby....kesian kite kan....dari saya pregnant sampai sekarang...sangat SABAR MENUNGGU...

8 comments:

Puteri Satu said...

hish..klu akak pun confirm jawab cam tu gak....puashati...biar padan muka dia...memang ada nurse yang mulut cam tuh...mulut mengong...dah tu memang keje ko....ko nak bebel ape hal kan...bagus jawab gitu...sokong..sokong..baru dia rasa...ingat kita ni nak sangat gi klinik dia yang tak de budi pekerti...eksyen..cam besar sangat kan pangkat nurse dia tuh..ceeeh...batu api...ngeh-ngeh-ngeh...

tulip said...

wah... ko memang berani gila. suspek lah. hahaha.. bagus gak cam tu. bagi dia dgr sikit. masa akak cekup pregnant pun lambat gila. dtg pagi tgh hari baru balik. nak pegi private duit la pulak.
sabar je la ekk..

Ummi said...

masa bersalinkan damya, akak dapat nurse yang macam mulut nurse tu le, geram sungguh

keluar dari wad, doc nak jumpa lgi, akak tak pi dah gov hosp, akak pi jumpa doc gov yang sama kat hosp private

damya dan batrisya akak tak pernah cucuk kat gov hosp atau klinik, semua private

biar duit habis, asal hati gembira

akak ni bukan jenis menjawab, jenis keluar air mata :)

tak tahan, tak tahan dengan nurse2 skrg

kalau rasa tak mampu nak jadi nurse, kejalah kat tempat lain

bukan senang nak jadi nurse yang perlu banyak bersabar ni :(

Aku Bukan Bidadari said...

isk..ms tiara bc ni..tetiba adrenalin naik smpai ke kepala, tiara imagine tiara kat tmpat nur rs nak tendang jer nurse tuh.. hisih!!!! bodo punya nurse

dia ingat kita beranak senang jer ke kentut terkeluar ke anak kita..tetiba lak ckp x bg makan ..

isk..boleh reveal tak spital / klinik mana? kalo bleh amik nama nurse tuh.. kalo dia x mo keja berlamabak lg org nk keja .. bodo piang

hah

~adeQ~ said...

huhuhu...emosi sungguh ibu-ibu sekalian petang-petang ni....

Puteri Satu,
dah banyak sangat bersabar..kitekan kakitgn kerajaan, nak ler sokong kerajaan kononnya...tapi, see what happen? huhuhuh

Tulip,
Putus sedara ler ngan klinik tuh kak....pasni cr private jek...duit bleh cari...hati sakit boleh bawak mati tau! huhuhu

Kak Ummi,
Saya jawab, jawab jugak...tapi menggeletar sbb sy ni jenis marah mesti nak nangis sama....itu ler kak, pasni mmg cari klinik private jek...

Tiara,
kat mana lagi, kat "sini" ler....dah tau orang ramai, buat ler klinik 4 ke 5 buah.....nama pun pusat kerajaan kan...mesti ler ramai orangnya....kalau buat pusat hiburan cepat ajer....

tulip said...

ko tak amik nama nurse tu? bole gi tengok2 orgnya hahaha...

NM said...

sya masa preggy dlu la last ngamuk..sbb tunggu nk wt urine test lama sgt..sya sound minah kt kaunter kt lab tu sbb ada org dtg lmbt dr sya dpt dlu,sya ni keje bkn cuti,nanti bos kata sya ngulor pulak!..kita ni dhler ngah sarat,kene tunggu lagi..ngan lapanye silapla kan..terus dia ambik kad sya and settlekan hal saya sampai abis..dorg ni memang..suke bg alasan mcm2..org ramailai..pdhl,klu tgk dorg dok dlm bilik tu boleh borak2...sukati makpak diaorg jek..

AuntieYan said...

Salam Adeq,

Laaa...kelinik mana teruk sangat tu?? He!...he!...elok sangat le di bahasakan begitu.

Setakat ni, Akak tak pernah lagi kena...so far, dapat yang baik-baik dan sopan santun belaka...nak naknya masa dua kali masuk hospital dulu...heeee rasa macam takmo balik umah je...doktor baik-baik, nurse pun gitu... :-)

p/s; ppsssttt...komplen je kat KSN...anto e-mail kat dia...biar ter**t nurse-nurse kat kelinik tu!
(batu api beso!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...