Wednesday, May 30, 2007

Aku suka, Kau suka, Tak suka, Jangan BACA.

Entry ini adalah entry cerita suka-suka dan entry ini agak panjang.
Gembira
Gaji naik, aku suka! lambat sket buat entry naik gaji sebab bukan dapat sekarang pun...Tu ha, bulan 7 nanti tau. Kenaikan tahunan pun dah 2 bulan tangguh...banyaklah dapat nanti...hehehe....(simpan,simpan...jgn joli!)


Kisah aku
Kadang-kadang rasa malng jek diri ni. Dari sekolah rendah sampai ke sekarang, aku jarang ada kawan rapat. Bukan lah takde langsung, tapi usia persahabatan tu pasti tak lama. Aku ni jenis berkawan sepenuh hati, selagi daya aku akan bagi pertolongan.....tapi selalunya aku pasti dikhianati. Kenapa aku dapat balasan macam tu? Bila aku dah sayang sgt kawan aku, mesti ada jek yang tak kena. Selalunya pada mak jek aku luahkan semua ni. Kekadang aku keliru, keliru yang amat. Selalunya kawan lelaki yang kekal lama dengan aku, sebab biasa lah kalau berkawan berlainan jenis, taklah selalu melibatkan emosi. Lelaki ni kan straight jek, takde nak cemburu2 sgt. Betul tak?

Masa sekolah rendah dulu, aku rapat ngan Mak Iti, Bad dan Hishamuddin . Kitorg selalu pegi n balik sekolah sesama. Mak Iti, alhamdulillah sampai sekarang panggil mak aku 'mak'. Masih rapat sebab kami berjauhan tapi sekampung. Bad, sekarang masih belajar . Yang aku tahu sekarang dia tgh hangat bercinta dengan budak RK masa sekolah menengah dulu. Semoga bahagia hingga ke jinjang pelamin. Hishamuddin, aku tak tau khabar dia sekarang.  Ada satu lagi kwn baik aku, Nur Ezati Solikin...dia ni sekampung tapi duk jauh sket kat pendalaman..kami mula rapat bila darjah 6. Sampailah membawa ke Tingkatan 1. Dia ni nakal sket, tapi baik hati. Otak sentiasa kreatif, pendek kata tak boleh duk diam.


Masa sekolah menengah....aku takde kawan rapat sebab kawan baik aku, Nur Ezati Solikin telah berpindah ke Muar..... Aku kawan biasa2 jek ngan sume org. Lagi pulak aku masuk kelas khas aliran agama, ramai bebudak asrama yang ada kat kelas tu. Pertengahan tahun masa Form 1, aku dilantik jadi pengawas sekolah. Lagi la aku tak ramai kawan. Aku garang tau (poyo!). Masa dah jadi pengawas ni lah, aku ada peminat rahsia. Selalu berkirim salam tapi aku tak tahu sape gerangannya. Sampailah satu hari si dia ni menelefon ke rumah...hehehe..aku punya lah takut, terus kata salah nombor. Aku kan pemalu...Aku nak gelarkan dia sebagai N.
Lama juga kami berhubungan...selalu jugak dating kat sekolah tapi biasa lah, aku kan pengawas, takleh nak tunjuk belang sangat. Selalunya kalau dating kat luar, yang jadi mangsa adik atau mak aku. Hehehe...aku tak ramai kawan lagipun aku lebih suka bawak mak.
Sampai lah N masuk ke Kolej Matrikulasi di Londang, aku masih pergi melawat dan bawak N keluar jalan2. Masa tu aku form 5, dah ada lesen kereta, selalu la balik Melaka ngan mak. Bukan mak jek, kenkadang tu dengan mak ngah aku pun aku angkut sekali. Nasib lah kan.. Ayah langsung tak tahu menahu pasal ni. Pandai mak aku simpan rahsia.Kami akan berutus surat selalu. Aku simpan surat2 tu sume tapi banjir memusnahkan segalnya dan aku redha.....Pernah jugak dia tidak membalas surat aku, lama jugak. Aku tertanya-tanya ntah2 dia berubah hati....tapi tak lama lepas tu semua kembali seperti biasa dengan alasn dia agak sibuk.

Masa aku masuk UiTM Shah Alam, usia perhubungan tu mencecah ke 4 tahun. N pun dah masuk UUm, Sintok. Lupa nak bagitau, N ni memanglah hensem dan tinggi orgnya. Sekali imbas, maca Hrithik Roshan...bermata coklat, memang cair hati aku. Tapi tu lah, bila dah mauk U ni, aku jadi sibuk lelebih lagi bila aku sertai PALAPES Laut. Aku kurang berikan perhatian pada N dan paling malang sekali masa tu sms 017 free. Adalah satu mamat ni telah mengusha aku melalui sms. Dan kami sering berbalasan sms walaupun tidak kenal antara satu sama lain.

Sms pertama yang aku terima hari Jumaat ."Jom gi semayang jumaat" Aku pelik, salah nombor kot. Aku jawab jugak..."salah nombor la, saya tak gi semayang jumaat". Dia mintak maaf dan hari tu berlalu begitu sahaja. Seminggu lepas tu, dapat lagi sms dari mamat nih. Aku nak bagi gelaran P. P ni rajin sangat sms dangan aku sejak dari hari tuh. Dan aku, melayan lah pulak. Ntah macam mana, lama kelamaan hati ni jatuh suka. Masa tu P kat UTM, Skudai. Dan aku selalu pula bergaduh dengan N, dan akhirnya kami putuskan hubungan dan masa yang sama aku dah declare dengan P. (jahatnya aku bila pikir sekarang nih)

Masa clash dengan N ni maka terbongkarlah rahsia yang masa dulu bila dia tidak balas surat2 aku di Kolej Matrikulasi, rupanya dia dah tergoda dengan seseorg dan hubungan itu sudah sampai ke tahap berpegangan tangan. Sedihnya aku masa tuh, dan satu lagi pengakuan N, dia memang merokok dan pernah ikut kengkawan ke seberang Utara. Bengang giler aku dan memang aku tak menyesal langsung berpisah dengan N. Yang tak bestnya lepas clash dan mengaku sume tu, boleh pulak dia call mak aku untuk pujuk aku balik dengan dia. Menangis2 lah cakap telefon dengan mak aku. Dan mak aku pujuk jugak, tapi hati aku memang keras (lagipun dah ada pengganti) maka kau tolak mentah2.

Lepas kejadian tu, N jugak sertai PALAPES Laut di UUMdan aku senior dia 2 intake. Pernah jugak kami belayar bersama masa di latihan tahunan yang melibatkan semua U. Tapi akukan senior, sebelah mata pun aku tak pandang. Masa tauliah pun aku ditempatkan di UUm, langsung kami buat2 tak kenal kalau terserempak. Memang kejam giler la masa tuh. Tapi masa tauliah tu aku dah couple ngan ubby.

Berbalik pada cerita P pulak, lepas clash ngan N kami menjadi pasangan jarak jauh sebelum aku serius dgn ubby. Masa tu aku dah kenal ubby tapi kami hanya berkawan biasa dan jarang menghubungi satu sama lain. Masa tu sms 017 free. Aku tak tau macam mana aku boleh percaya sangat pada P...ntahkan gemuk ke,hodoh ke...aku redah jek masa tu. Dia belajar di UTM, Skudai dan aku di UiTM, Shah Alam. Boleh dikatakan kami akan bersms sepanjang hari, setiap hari dan kadang2 P akan menelefon aku. Pertama kali berjumpa lepas declare, P datang dari JB ke Shah Alam naik motor. Meredah hujan dan panas selama 6 jam semata-mata nak jumpa aku. Kami berjmpa, gi makan2 dan P bermalam di rumah kawannya aku tak ingat dimana. P taklah sehensem mana, tapi aku akui senyumannya ikhlas dan manis dipandang dan itu yang membuatkan aku sangat tertarik padanya. Masa awal bercinta, semuanya indah belaka.

Lepas perjumpaan tu, aku ajak dia ke rumah. Dan sebagai anak muda yang baik, dia datang ke rumah dari Kuantan (rumah ‘P’) dengan buah tangan keropok lekor dan ketupat pulut....Tapi masa tu ayah aku tak berapa suka P. Aku pun tak tau kenapa mungkin sebab masa dia sampai ayah belum balik keje. Dan bila ayah balik, kami baru pulang dari bandar dan berdua aja. Memang kepantangan ayah kalau aku buat macam tuh. Tapi masa tu takde sape nak diajak untuk jadi peneman. Mak aku tak kisah sangat tapi ayah...memang sangat garang! Apalagi habis di lecture nya P. Tapi P sabar sebab sikit sebanyak dia tahu tentang family aku.
Lepas tahu kat mana rumah aku, selalunya P akan singgah ke rumah membawakan keropok lekor untuk mak aku walaupun aku kat Shah Alam sebelum dia balik ke Skudai sebab dia memang lalu kat bandar Segamat. Sampaikan pernah satu hari mak takde kat umah, P tinggalkan keropok kat jiran aku suruh bagi mak aku nanti. Bukan main suka lagi mak aku tgk ada org ingat kat dia. Segalanya berjalan lancar. Tapi, aku ni nakal jugak.


Dalam masa yang sama aku mula rapat dengan ubby. Perkara ni terjadi di luar dugaan aku. Memang aku tak nafikan masa mula2 kenal dengan ubby ( nanti aku citer macam mana aku kenal dgn ubby) aku dah memang menaruh harapan kat dia. Tapi takkan nak bagitau awal2 kan?
Bila dah selalu sgt bersms, bergayut, aku jadi rimas. Kadang2 kami bergaduh. Memang lah perkara biasa. Tapi makin lama aku seolah2 bosan dengan sikapnya. Aku pulak jenis yang suka pendam perasaan….jadi makin lama makin teruk. Part yang aku tak tahan bila P ungkit yang dia selalu call aku hari2, bayar bil semua tuh…Aku jadi marah sgt sbb bukan aku yang suruh, dia yang rajin nak bergayut ngan aku. Memanglah suka sama suka tapi kalau dah melampau aku pun…naik berang lah. Lalu..terjadilah satu peristiwa yang sangat aku takkan lupakan sampai bila2 dan aku tak mahu cerita di sini. Peristiwa itu melibatkan kawan baik aku.

Sejak dari hari tuh, kami clash tapi aku masih tak dapat lupakan P. Jauh di sudut hati aku, aku sangat sayangkan P tapi keadaan tak menyebelahi kami masa tu. Kini, aku terfikir, memang salah aku ke ataupun masa tu aku terlalu muda untuk menilai cinta….

Ubby

Nanti bila ada kelapangan aku sambung lagi entry nih. Banyak lagi yang jadi masa aku dah couple dengan ubby.


3 comments:

kakLuna said...

wah..gadis idaman malaya ye dulu2.. :)

~adeQ~ said...

kak luna,
hehehe...taklah idaman malaya sgt...

AdiHana said...

Nur Rashidah Nasiron, tak sangka kau still lagi boleh eja nama penuh aku ngn betul....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...