Monday, August 15, 2011

Mak @ Putra Specialist Hospital



Petang Jumaat, mak call suruh balik n bw dia ke hosp. pakar. Saya mmg dah ajak beberapa hari yg lepas. Jadi, ptg tu juga kami pulang ke kmpg. Awal pg 13 Ramadhan(Sabtu), sampai shj di hospital berbekalkan surat rujukan dr klinik, mak terus masuk ke emergency utk pemeriksaan. Oleh kerana mak pernah dtg membuat rawatan di situ, kami request doktor yang sama merawat mak. Lepas doktor dtg dan membuat pemeriksaan, doktor memutuskan mak mempunyai masalah jantung dan menyarankan mak dimasukkan ke wad utk pemeriksaan lanjut. Selepas membuat pembayaran deposit, mak disorong ke wad 7 di aras 7.

Bermula lah episod mak di hospital. Sekejap mak ok, sekejap lagi mak 'lemas'(dahi berpeluh, dada sesak dan kaki sejuk dan lenguh) hingga ke tengah malam. Saya di sisi mak sepanjang masa kerana ayah perlukan rehat setelah beberapa lama xlena tidur malam dan diserang demam selesema.

Ramadhan 14(Ahad), jam 11.00pg doktor dtg dan mengesahkan jantung mak agak besar dan degupannya xsekata. Doktor terus masukkan mak ke ICU dan kami dimaklumkan keadaan mak adalah membimbangkan. Jantung mak berfungsi cuma 15%, dan perkara ini telah berlarutan agak lama. Doktor bimbang jika ianya terlewat utk dirawat. Tiada prosedur dpt dijalankan melainkan memberi ubat bg menguatkan dan menstabilkan semula jantung. Jika itu berjaya barulah prosedur mengenalpasti punca kegagalan jantung mak berfungsi dgn baik dpt dilakukan.

Di ICU, hanya mak pesakit yg sedar. Yang lain semuanya dlm keadaan koma. Alhamdulillah mak masih berselera makan dan dijaga dgn baik.

Malam itu juga saya pulang semula ke Segamat utk mengambil pakaian ayah dan kereta kerana ubby terpaksa ke JB atas urusan kerja.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...