Tuesday, August 23, 2011

Mak @ ICU PSH,Melaka



15 Ramadhan(Isnin) - pagi2 lg saya sudah bertolak membawa kereta ayah dari Segamat ke Melaka. Anak2 saya tinggalkan di bwh jagaan PIL. Sesampai di hospital, lihat mak nampak segar berbanding semalam. Ayah maklumkan yang doktor ingin berbincang dgn saya dan ayah kerana mak ada peningkatan.

Doktor menyarankan agar mak buat prosedur angiography. Tapi bukan sekarang, kerana jantung mak masih bengkak. Sekurang-kurangnya jantung mak kena kuat dan stabil semula. mak tinggal semalam lagi di ICU.

16 Ramadhan (Selasa) - Dalam jam 11pagi, doktor datang dan keadaan mak semakin stabil. Doktor kata mak dah boleh pindah ke wad biasa semula. Alhamdulillah....Doktor nak monitor mak sehari dua lagi di wad. kami tak kisah, janji mak semakin sihat.

18 Ramadhan ( Khamis) - Mak dah boleh keluar hospital. Dengan berbekalkan surat rujukan keadaan mak ke Hospital Serdang dan lampiran laporan perubatan termasuk x-ray mak. Mulanya kami nak ke IJN, tapi Dr. Suhaimi kata Serdang pun ok. Petang tu juga kami pulang ke Segamat. Malam tu jugak saya kemaskan barang-barang mak, kosongkan isi peti sejuk mak dan kemaskan rumah apa yang patut. Mak hanya berehat dan memeberi arahan saja kepada saya.

19 Ramadhan ( Jumaat) - Pagi-pagi lagi kami sudah memulakan perjalanan ke BBST. Mengikut persetujuan bersama, mak akan tinggal di rumah saya sehingga pulih. Dalam keadaan mak sekarang ni, mak tak boleh stress, dikerumuni orang ramai dan buat kerja-kerja berat.

Terpaksa singgah semula ke Hospital Putra di Melaka kerana hset ayah tertinggal di wad dan nurse dah simpankan. Samapai rumah saya dalam jam 12 tengah hari. Mak terus rehat.

20 Ramadhan (Sabtu) - BP mak naik dan mak rasa tak selesa. Mak nak ke hospital. Kami terus bawa mak ke Hospital Serdang - Kecemasan. Lama juga tunggu untuk blood test dan sebagainya, akhirnya mak diberi ubat turunkan BP dan stabilkan denyutan jantung. Kemudian mak dibenarkan pulang sebab result blood test semua ok.Sampai di rumah, mak terus rehat-rehat dan saya rasa keadaan mak tengah hari tadi sebabkan dia masih trauma dengan keadaan dia masa terkena gangguan dulu.

21 Ramadhan (Ahad) - Alhamdulillah mak semakin ok dan stabil.

22 Ramadhan (Isnin) - Bawa mak ke Hospital Serdang, tapi cuma boleh tahu tarikh temujanji dalam masa 2-3 minggu lagi. Ubat mak cuma hanya sehingga Khamis ni saja. Saya tanya macammana nak dapatkan ubat sehingga tahu tarikh temujanji, saya disuruh ke unit Kecemasan dan dapatkan ubat dari sana. Ubat mak ada 7 jenis, cuma 4 jenis saja yang dapat dibekalkan dalam tempoh sebulan. 3 jenis lagi terpaksa kami cari di Farmasi. Boleh tahan juga harga ubat untuk penyakit ni...

23 Ramadhan (Selasa) - Setelah seminggu bercuti dan keadaan mak semakin stabil, hari ni baru saya masuk kerja. Nampaknya cuti raya saya kena batalkan. Lagipun mak ada kat sini, saya cuma akan ambil cuti Isnin sebelum raya je nampaknya bagi cover cuti saya untuk bertahan 3 bulan lagi sebelum akhir tahun.

Semoga mak diberi kesihatan semula seperti sediakala...AMIN...

2 comments:

Nurul said...

semoga cepat sembuh yer...ujian di bulan ramadhan..

tulip said...

kim salam kat mak ko yer... semoga cepat sembuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...