Monday, July 23, 2012

Ramadhan 1433 / 2012

Alhamdulillah...diberi peluang untuk melakukan ibadat puasa pada tahun ini. Tahun ni tahun ke 3 Sofea berpuasa, Syameel pulak saya cuba jek suruh dia berpuasa. Memanglah masih muda lagi, baru 4 tahun. Tapi tak salah kalau nak latih awal-awal kan.

Sahur hari petama saya masak ikan cencaru sambal dengan sayur bening jek. Anak-anak makan nasi berlaukkan ayam goreng dan kicap. Disebabkan saya yang suap diorang makan maka, sayur pun saya selitkan jugak. Ubby ke ofis hari tu, kena siapkan tender proposal. Saya lah yang melayan anak-anak kat rumah. Ubby balik pun dah lewat, maka dia lah yang singgah di Bazar Ramadhan beli apa yang patut. Menu berbuka haritu, nasi beriani daging untuk saya dan ubby, anak-anak pula makan nasi ayam.

Ada kejadian haru masa hari pertama Syameel berpuasa. Dia ni bukan jenis suka makan, jadi dia memang tak hairanlah pasal makan-makan ni. Sebelum zohor, saya masuk bilik air. Keluar jek tengok Syameel dah buka tudung saji pegang ayam goreng. Nasib baik dia tanya dulu, "Ibu, Syameel nak makan ayam ni."

Alamak!! terkejut saya. Pujuk dia baik-baik cakap Syameel kan puasa...mana boleh makan. Terus ajak basuh tangan. Dia ok jek, tapi petang dalam pukul 4 tu mulalah merengek nak makan ayam gorenglah, haus lah....Ayah dia tak balik lagi...Sabar jek melayan dia... Tu satu, lepas ayah dia balik, Syameel buka peti sejuk dan membebel-bebel sape habiskan air Yakult dia, saya ingat sampai situ je, rupanya dia dah ambil buah plum dan bawa ke depan. Nasib sempat gigit jek, ayah dia baru perasan. Berkejarlah kitorang suh dia keluarkan balik dan kumur mulut. Ishhh.....memang kesian tapi dah pukul 6 lebih, sayang sangat nak suh buka.

Akhirnya, berjaya jugak habiskan satu hari walaupun macam-macam ragam dia.

Hari kedua, bersahur dengan kari telur, timun dan anak-anak menu sama macam semalam. Sadisnya, masa nak panaskan lauk, gas habis! Baru cadang nak masak sayur kailan masak lemak. Tu yang potong timun je... Nasiblah ada microwave, kalau tak makan lauk sejuk lah pagi tu.

Hari ni Syameel dapat puasa dengan jayanya, cuma petang je masa gi Bazar tu dia nak beli macam-macam. Lepas tawaf dua kali, saya beli murtabak dengan akok, ubby beli mee bandung, Sofea pula beli roti bom dengan puding karamel. Sofea nak beli air asam boi, layankan jeklah...tekak orang puasa, budak pulak tu. Syameel kata nak makan sosej ibu masak cicah sos tomato dan mayonis. Ok, setel! Balik Bazar, beli gas dan sosej Syameel terus siapkan meja. 

Alhamdulilllah, dapatlah Syameel puasa 2 hari. =)

p/s: Cara didik ibu bapa lain-lain, mungkin orang kata saya menyeksa anak kecik, tapi kalau tak latih awal bila lagi nak lentur kan. Alhamduliilah Sofea mula puasa penuh seawal 5 tahun tanpa sebarang masalah.

2 comments:

tulip said...

good boy syameel...

oren said...

baguihnya syameel..

my boys, masih tak penuh..2 hari posa, duk kat rumah..kul 10.30 dah mkn roti..bila hari pegi skolah, baru la elok skit..tahan takat tghari, dh cukup baiklah tu..abang muhammad dpt smpai kul 6 jek marin..dh tahap kebulur sgt smpai terkam bungkusan roti..hahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...