Monday, March 21, 2011

Tak suka

Raya tahun lepas, adalah seorang kenalan saya masa belajar dulu nak datang beraya ke rumah. Saya excited la, org nak dtg beraya kan....rupanya ada udang di sebalik mee....malam dia datang tu tak goreng mee, just tapau sate jek...ngan kuih raya. Maklumlah hari kerja masa tu.

Dia nak ajak saya join biznes, ala....yang buat loan RM20K tuh, biznes MLM yang glamer tuh. Dia kata dia buat part time jer. Jadi nak lah sama-sama ajak saya join...kongsi maklumat katanya....

Ubby memang dari awal lagi tak minat benda-benda macam ni. Bila husband kawan saya ni mula buka mulut cakap pasal tuh, ubby mula lah pandang-pandang kat saya. Dan saya buat-buat dengar jek lah.

Tapi kan, yang tak tahan tu tak payah lah nak libat2kan pahala-pahala nikan (maksud saya ayat-ayat keagamaan ni). Walaupun suami saya dalam bidang marketing, tetapi kalau bab MLM ni memang dia tak suka. Pendek kata, walaupun kami peramah tapi kami masih tak cukup tebal muka untuk mengajak saudara-mara atau sahabat taulan untuk membincangkan soal biznes ni.

Anak dia sampai dah meragam jugak lah sebab dah pukul 11 lebih malam masa tu. Esok nak keje lagi nih....Kami pun bagi kata putus nak pikir dulu. Selang beberapa hari selepas itu, kawan saya ni sms tanya samada saya dah buat keputusan ke belum. Maka saya jawablah kami tak setuju /tak bersedia nak join. 

Boleh pulak dia sms balik 

" Bila agak2 ko blh bersedia? Komitmen makin hari makin bertambahkan...hehehe...Xpelah, aku tak paksa ko pun, aku nak offer kat ko je...syok jugak kalau jd share partner, bleh gerak sama-sama"  

Fine, dapat ceramah di situ, ubby kata ko tahu ke duit aku banyak ke sikit? Seolah-olah macam ubby ni tak mampu nak sara anak bini....

Rezeki Allah kan di mana-mana. Mungkin tu cara usaha dia, tapi bagi kami lain pulak caranya. Jadi ayat mula-mula dia tu menyentapkan saya jugak lah kan....

Dan yang sebenarnya nak bagitau hari ni dia ada bagi mesej di Fb saya untuk tengok CDM yang masuk paper tuh. Pendapatan mencecah 6 angka sebulan. Alhamdulillah itu rezeki dia.....

So, pada kawan saya tu, semoga berjaya dengan apa yang dia usahakan. Saya suka jek kawan-kawan  saya senang....saya tumpang gembira je.

5 comments:

tulip said...

akak pun x suka mlm. akak rasa akak tau sape yg ajak ko tu.. hehe

pB said...

kak pB pun tak suka MLM

~adeQ~ said...

cerita lama, baru teragak nak tulis ....

SALWANI said...

akak pun kena..siap jadi ahli dah..pahtu cakap kat member taknak laa komitment lebih kepada anak2 skerg nie...

aKuLyNda said...

wat menambah utang ja..baik invest dlm property ka emas ka..xpyh nak ajak2 org kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...