Wednesday, March 30, 2011

EL dan Kliniks

Semalam saya EL.

Saya dah terasa benjolan di leher Syameel sejak minggu lepas. Tapi saya biarkan saja dan monitor pembesarannya setiap hari. Balik kampung haritu tanya2 mak2 dan ayah2. Suh cepat gi klinik check kenapa. Saya rasa benjolan tu disebabkan kudis di kepala dia yang baru sembuh sepenuhnya minggu lepas. Saya tahu memang biasanya kanak-kanak akan ada kalenjar yang bengkak jika terdapat jangkitan pada kulit atau sebagainya. Tapi yang ni lain benar saiznya.

So, semalam saya ke KK Putrajaya. Jam 8 pagi dah duduk kat kerusi untuk daftar. Jumpa doktor dalam jam 9.30pg. Doktor suruh tunggu dalam 7 - 10 hari lagi. Dia pun menyatakan hal yang sama pada saya iaitu kelenjar tu disebabkan oleh kudis yang baru sembuh di kepala Syameel. Kalau lepas ni tak susut juga, dia akan refer ke Pakar di Hospital. Lagipun Syameel takde menunjukkan tanda-tanda taknak makan, atau muntah2 atau cirit-birit....semuanya normal dan dia aktif seperti biasa.

Balik dari KK Putrajaya, saya terus ke Kajang. Pergi Klinik Pakar ENT pula. Saya ni rajin servis telinga anak2 dan suami. Siap beli pengorek telinga yang ada lampu lagi. Sebelum ni Sofea memang pernah mengalami masalah yang sama - tahi telinga pekat dan block di sekitar ruang telinga. 

Masa Sofea dulu saya pakai Cerumol, dan titikkan selama 3 hari. Alhamdulillah, berjaya keluar tahi telinga tu. Syameel ni pulak saya guna cara yang sama tapi masih belum boleh capai tahi telinga tu. Saya jadi risau, selalu jugak panggil Syameel bisik2 nak tengok dia dengar ke tidak. Alhamdulillah masih dengar. 

Sampai di Klinik Pakar ENT, tak ramai orang. Jadi cepat lah jumpa doktor. Doktor Esa nama beliau, sangat baik. Lepas cerita semua pada doktor, doktor terus masukkan kamera dalam telinga Syameel. Memang nampak jelas dan tahi telinga tu taklah sampai block saluran telinga. Dua-dua belah pulak tu. Doktor sampai perli saya, rajin betul mak awak ni check telinga sampai nampak tahi telinga yang block tu. Saya kata sebab dah ada history kakak dia sebelum ni.

Doktor cuba nak sedut keluar tapi tak berjaya. Syameel pulak memang dah biasa saya check telinga dia, maka dia pun behave jek la. Doktor sampai puji-puji lagi bagus budak ni. Tak bergerak pun  atas pangkuan saya cuma jerit sakit je bila mungkin terkena kat dinding telinga dia. 

Akhirnya doktor taknak buat Syameel takut, dia kata cuba titikkan lagi Cerumol selama seminggu. Pastu baru datang lagi tengok macam mana. Syameel dapat gula-gula 2 biji. Seronok dah tu, lupa terus sakit tadi. Kena RM10 jek sebab tak ambil ubat dan buat apa-apa.

Balik tu terus tapau McD, amik Sofea dari taska dan terus balik umah. Sampai umah, semua pakat tdo sampai petang.....Dapatlah saya vacum umah dan lipat kain melambak 2 bakul.


p/s ; nama jek cuti, tapi tak dapat rehat pun.....letih...nak cuti panjang!!

1 comment:

oren said...

akak pon, kalo cuti sehari, mmg takdenya bleh rehat..ada jek benda kena buat..balik ptg, rasanya lagi letih dari hari2 kerja..kena cuti lama skit lah nampak gayanya..

2 bakul jek? umah akak ada 5 bakul baju..huhuhu..besar2 plak sizenya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...