Tuesday, November 24, 2015

CERITA AKHIR TAHUN - SEKOLAH ANAK

Lama benar tidak mencoretkan apa-apa di sini. Ketandusan idea walaupun banyak perkara nak diceritakan. Jadi sebelum masuk tahun yang baru, marilah kita update apa yang patut. Seperti biasa mak-mak mestilah nak cerita perihal anak-anak kan.

Alhamdulillah, sesi persekolahan 2015 telah melabuhkan tirai. Ibu pun dapat cuti memasak seawal pagi untuk bekalan anak-anak. Peperiksaan yang penuh cabaran kerana terpaksa ditunda disebabkan oleh cuaca yang berjerebu. 

SOFEA NAFEESA

Suka duka Sofea membiasakan diri di sekolah baru, akhirnya berakhir. Tahun depan dengan semangat baru dah jadi orang lama, dilantik memegang tanggungjawab sebagai pengawas sekolah pula. Semoga lebih berdisiplin dalam memegang amanah yang dipertanggungjawabkan dan tidak terleka dalam menumpukan perhatian terhadap pelajaran. 
 

 Kelas 4 Genius -2015
Tahun 2016 di kelas baru dan kawan-kawan baru. Semoga berjaya di dunia dan di akhirat anak-anakku! 

 Anugerah tempat ke3 kelas KAFA 4 Imam As-Shafie

MUHAMMAD SYAMEEL NUQMAN

Syameel juga berjaya mengharungi pengalaman tahun pertama persekolahan dengan cemerlang di mata saya. Keputusan sekolah pagi dan sekolah KAFA, Alhamdulillah sangat memberangsangkan walaupun tidak ke pentas menerima anugerah.

 
 Kelas 1 Brilliant - 2015
 
=) 
KAFA 2015 - Kelas 1 Ibnu Rusyd

Persediaan 2016

Cuti sekolah macam biasa memang anak-anak SEMUA berkampung kat rumah atuk & nenek.

Apa? Malas jaga anak?

Bukan, masa ni lah nak duk kampung puas-puas. Atuk&nenek pun memang tak sabar nak rumah diorang bising-bising dengan cucu. Sofea dan Syameel dah besar, dah boleh urus diri dan boleh bantu atuk & nenek sedikit sebanyak. Alhamdulillah, keluarga saya dan mertua pun dekat-dekat dan kedua-dua belah pun masih sihat walafiat.

Ikutkan hati memang lah nak cuti bersama-sama anak-anak dan keluarga, tapi apakan daya....hujung tahun, cuti pun makin nipis. Jadi kita cuti yang patut-patut lah ya.

Awal Disember ni dah mula nak persiapkan segala keperluan sekolah. Perancangannya keperluan seperti ini;

SOFEA
Baju kemeja biru muda - 1 helai
Kain A lipat belakang - 1 helai
Vest biru tua - 1 helai
Tali leher biru tua - 1 helai
Tudung biru muda - 4 helai
Baju kurung biru muda - 4 helai
Kain biasa susun tepi biru tua - 1 helai (ada baki 4 helai tahun ni masih elok)
Kasut hitam - 2 pasang
Stokin hitam - 5 pasang

SYAMEEL
Baju kemeja putih - 3 helai
Seluar biru tua - 3 pasang
Seluar track - 1 pasang
Kaut putih - 3 pasang
Stokin - 3 pasang

Kelengkapan lebih kepada pakaian, sebab buku-buku akan beli di koperasi. Alatulis masih elok dan banyak dapat hadiah dari dulu pun tak habis guna lagi. Beg sekolah pun tengok keperluan.

SYAZWAN NASREE

Asyik cerita pasal abang dan kakak je. Syazwan? In sha Allah, Syazwan akan mula masuk tadika tahun depan. Masih di bawah tempat asuhan yang sama.

4 tahun? Masuk tadika?

Bukan nak suruh belajar sungguh-sungguh macam orang besar. Cuma nak bagi dia persekitaran baru. Banyak aktiviti yang boleh buat bukan hanya bertumpu kepada bidang akademik sahaja. Selagi mampu saya akan berikan yang terbaik untuk amanah yang telah diberikan. Wang ringgit boleh dicari tapi pengalaman..... sangat berharga. Kelas cuma di sebelah pagi, sebelah petang transit di tempat yang sama. Semoga anak-anak kita dapat berdikari dan mengenal erti kehidupan di persekitaran yang sihat dan ceria.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...